Informace z města
Zveřejněno 26. 3. 2025
Proběhla instalace mostních prvků
Nová lávka pro pěší a cyklisty na Brodcích je na svém místě!
Instalace této klíčové stavby se neobešla bez špičkové techniky a precizní logistiky. Konstrukce lávky se skládá ze čtyř polí, dvou krajních o délce 24 metrů a hmotnosti 25.5 t a dvou prostředních nad řekou o délce 32,5 metrů. Celková hmotnost ocelové konstrukce je více než 121 tun.
Každé z polí bylo z Dublovic do Týnce nad Sázavou přepraveno na speciálním podvalníku jako nadrozměrný náklad v brzkých ranních hodinách ve středu 26.03.2025, kdy byl na silnicích slabý provoz. Na staveništi před železničním mostem na Brodcích byla jednotlivá pole překládána na podvalník se sníženou výškou, který dokázal bezpečně projet pod železničním mostem. Následně s nimi manipuloval druhý největší jeřáb v České republice, umístěný na poloostrově v řece, a usadil je na opravené pilíře.
Tím však práce na lávce nekončí. V následujících týdnech bude probíhat svařování jednotlivých polí a protikorozní ochrana spojů. Vznikne tak nosná konstrukce, spojitý nosník o délce 113 m. Po svaření bude nosník spuštěn na ložiska, která zajistí jeho volnou dilataci a správné statické působení. Do spodního patra hotové ocelové konstrukce budou přeloženy všechny inženýrské sítě, nyní dočasně vymístěné na provizorní konstrukci vedle lávky. Poté bude následovat provedení vrchního patra - železobetonové desky s přímo pochozí izolací, osazení mostních dilatačních závěrů, svodného potrubí odvodnění mostovky, montáž schodiště, zábradlí, veřejného osvětlení a výtahu na brodecké straně. Pod mostem a v jeho okolí budou souběžně probíhat dokončovací práce: demontáž provizorních přeložek sítí a pomocné konstrukce v řece, úpravy terénu a komunikací, odtěžení poloostrova a vyčištění koryta řeky Sázavy.
Dokončení lávky je plánováno na konec května letošního roku. Začátkem června proběhne kolaudace a po ní otevření pro veřejnost.
Nová lávka nejen usnadní pohyb v této části města, ale zároveň přispěje k bezpečnosti a plynulosti dopravy. Místní obyvatelé se tak mohou těšit na pohodlnější propojení mezi oběma břehy řeky.
Generálním dodavatelem stavby je firma EDIKT, a.s., ocelovou konstrukci vyrobila společnost OK-BE, spol. s r.o., a o technickou stránku překládky se postarala firma HANYŠ - Jeřábnické práce, s.r.o.
Video z instalace mostních prvků na YouTube Týnecké vlnění